DRAMA

Gelanggang  Tuk Wali
(Ismail Kassan)

Sinopsis
Babak 1
Ripin telah pergi ke rumah Tuk Wali, untuk  memaklum  jemputan bersilat di majlis perkahwinan rumah Haji Kodri.  Kedatangannya disambut oleh Mak Umi.  Tuk Wali mahu memenuhi jemputan tersebut walaupun   demam,. Tuk Wali juga berbual dengan Ripin tentang kerakusan manusia yang menyebabkan kepupusan spesies pokok-pokok herba di hutan sebagaimana yang dilakukan oleh Si Guan. Tuk Wali kesal oleh sebab harga akar-akar kayu semakin rendah  Tuk Wali meminta Ripin  memastikan murid-murid silat  berkumpul  kerana wartawan akan datang pada malam itu.

Babak 2
Tuk Wali bersiap-siap untuk pergi ke rumah Haji Kodri dengan berpakaian baju Melayu yang lengkap dengan samping dan bersongkok.  Tidak lama kemudian, Imam  dan Siak berkunjung ke rumah Tuk Wali. Kedatangan mereka disambut oleh Mak Umi. Siak menyatakan perasaan tidak senang kerana, dia masih bersilat di gelanggang. Baginya  Tok Wali sepatutnya menghabiskan masa di masjid. Mak Umi  mempertahankan suaminya kerana selama ini suaminya tidak pernah tinggal solat berjemaah di masjid malah mengerjakan solat sunat setiap malam. Bagi Mak Umi, Tuk Wali hanya memenuhi hajat orang  untuk memeriahkan majlis, tidak melanggar adat  dan agama. Mak Umi meminta Imam dan Siak  bercakap dengan Tuk Wali sendiri tentang hal itu. Dia juga akan memaklumkan nasihat Siak dan Imam kepada Tok Wali.

Babak 3
Tuk Wali meluahkan rasa tidak senangnya terhadap Piee cucu tirinya, Piee yang telah memalukan dirinya di rumah Haji Kodri. Mak Umi mahu Tuk Wali mengubatkan Piee yang menagih dadah.  Tuk Wali  menyuruh Mak Umi menghalau Piee jika datang ke rumah itu lagi. Tuk Wali terlalu marah kepada Piee kerana dia telah mencuri wang tambang Tuk Wali ke Mekah yang berjumlah RM2000.00.    Mak Umi memaklumkan nasihat Imam dan Siak kepada Tok Wali. Tuk Wali mengatakan bahawa dia boleh duduk berzikir di masjid tetapi dia juga perlu mengubatkan orang yang patah kaki, terseliuh, dan histeria. Tuk Wali mengimbas dirinya ketika muda dahulu sering dipuji,dan dianggap hebat. Apabila dia sudah tua  segala yang dilakukannya dipandang tidak elok. Mak Umi mencadangkan anak-anak muridnya seperti Ripin menggantikan tempatnya untuk bersilat di majlis kahwin. Tuk Wali mengatakan bahawa silat sudah sebati dengan dirinya. Tok Wali  dikunjungi oleh  Ripin dan Mariam. Tuk Wali menyarankan Ripin dan Mariam mengambil tempatnya untuk mengajar silat  tetapi mereka berdua tidak bersedia  Mereka merayu agar Tuk Wali terus mengajarkan silat.  Tuk Wali mengambil sebilah keris dan menceritakan asal usul keris tersebut  Tok Wali merasakan Ripinlah yang layak untuk menjadi pewaris keris itu.  Dua orang wartawan dari majalah Pejuang, iaitu Halim dan Jamil datang ke rumah Tuk Wali untuk menemu ramahnya.. Piee cucu tiri Tuk Wali yang baru keluar dari pusat pemulihan muncul. Setelah kedua-dua wartawan itu pulang, Tuk Wali menampar dan memarahi Piee kerana masuk ke dalam biliknya. Empat orang pemuda telah datang ke rumah Tuk Wali. Menyangka Tuk Wali tiada di rumah mereka bermain gitar, menyanyi sambil menari-nari. Tuk Wali memarahi mereka. Salah seorang pemuda telah ditampar oleh Tuk Wali kerana bersikap biadap.

Babak 4
Siak datang ke rumah Tuk Wali dan mencabar Tuk Wali agar bersilat dengannya. Siak berasa marah kerana Tuk Wali telah menampar cucunya yang mahu belajar silat. Mereka bertarung menggunakan sundang. Mak Umi  mencari Ripin untuk meleraikan pergaduhan tersebut. Ripin berjaya mengunci pergerakan Siak. Ripin mencadangkan Tuk Wali dan Siak menyelesaikan masalah dengan cara berunding.. Mak Umi menyuruh Ripin menghantarnya ke rumah Berahim kerana dia tidak mahu melihat pergaduhan antara Tuk Wali dengan Siak. Siak akhirnya meninggalkan rumah. Tuk Wali yang kepenatan dan akhirnya terlena dibuai mimpi indah.

Babak 5
Piee masuk ke rumah Tuk Wali dan mengambil biola serta sebilah keris yang tersisip di dinding beranda itu. Tuk Wali menyedari perkara itu dan  marahi Piee  Kemudian berlaku pergaduhan dan pertikaman antara Tuk Wali dengan Piee. Semasa Tuk Wali ingin mengambil biola yang dijatuhkan oleh Piee, Tuk Wali ditikam  oleh Piee. Tikaman itu terkena di perut Tuk Wali. Tuk Wali dapat mengambil keris daripada tangan Piee. Tuk Wali semakin lemah apabila banyak darah keluar daripada lukanya. Ripin terkejut apabila melihat Tuk Wali yang terbaring berlumuran darah. Ripin mahu menghantar Tuk Wali ke hospital tetapi Tuk Wali enggan.  Tuk Wali sempat menyerahkan keris tersebut kepada Ripin sebelum meninggal. Ripin ingin menuntut bela atas kematian Tuk Wali. Dia menyangka Siak yang membunuh Tuk Wali. Siak dan Imam muncul dan melihat Ripin memegang keris dalam keadaan Tuk Wali telah terbujur kaku. Imam menyangka bahawa Ripin telah membunuh Tuk Wali. Berlaku tuduh menuduh antara  Siak dan Ripin  Mariam dan Mak Umi sampai lalu menerpa ke arah mayat Tuk Wali. Mak Umi dan Mariam ingin  tahu orang yang membunuh Tuk Wali. Siak dan Ripin saling menuduh sekali lagi. Mak Umi menafikan Ripin membunuh Tuk Wali.

Persoalan:
1. Persoalan sikap hormat–menghormati dalam kalangan masyarakat terhadap orang yang berilmu
Ripin amat menyanjung tinggi Tok Wali yang telah mengajarnya ilmu silat.
2. Persoalan budaya warisan bangsa yang diremehkan.
Ada sesetengah penduduk kampung yang mencemuh Tok Wali kerana bersilat dalam majlis perkahwinan.
3. Persoalan masalah penagihan dadah yang sukar dirawat.
Piee yang baru keluar dari pusat pemulihan kembali menagih kerana tidak dipantau oleh ibu bapanya.
4. Persoalan perasaan dengki dan khianat.
Ada pihak yang dengki kepada Tok Wali lalu menghalau Piee dari majlis perkahwinan di rumah Haji Kodri.
5. Persoalan dendam yang berpanjangan.
Siak masih menyimpan perasaan dendam kepada Tok Wali kerana Tok Wali berkahwin dengan bekas tunangnya
6. Persoalan keprihatin dan dalam kalangan masyarakat.
Tok Wali merawat orang sakit, menguruskan jenazah dan perkara-perkara lain tanpa meminta sebarang upah.

Plot:
Teknik Penceritaan:
1. Teknik pemerian
Pengarang menggambarkan ruang hadapan rumah Tok Wali yang dipamer dengan pelbagai jenis senjata lama.
2. Teknik dialog
Sebahagian besar drama disampaikan dalam bentuk dialog antara watak.
3. Teknik imbas kembali
Tok Wali menceritakan  peristiwa dia menewaskan 4 orang perompak kedai emas. Secara kebetulan dia sedang duduk di bangku kedai emas tersebut.
4. Teknik suspens.
Pembaca tertanya-tanya pihak  yang akan menang dalam pertarungan antara Siak dan Tok Wali.

Watak dan Perwatakan
1. Tok Wali
Ø  Watak utama
Ø  Nama sebenarnya ialah Wak Raja Waliudin bin Raja Agus.
Ø  Dia berumur dalam lingkungan 70-an.
Ø  Dia merupakan guru silat yang membuka gelanggangnya sendiri di halaman rumah.
Ø  Dia merupakan tukang urut, penggali kubur, tok mudim, dan boleh merawat beberapa jenis penyakit.
Ø  Dia seorang yang tegas dengan pendirian
Ø  Dia  seorang yang berani.
Ø  Dia seorang yang pantas bertindak
Ø  Dia seorang yang suka membantu orang lain

2. Ripin
Ø  Anak murid Tok Wali
Ø  Berusia dalam lingkungan 30-an
Ø  Anak murid yang dipercayai oleh Tok Wali untuk mewarisi kerisnya.
Ø  Dia seorang yang menghormati orang tua
Ripin sangat menghormati Tok Wali dan bersopan ketika bercakap dengan Tok Wali.
Ø  Dia seorang yang taat suruhan gurunya.
Apabila disuruh oleh Tok Wali mengumpulkan anak-anakmuridnya kerana ada pemberita datang, Ripin patuh akan kehendak Tok Wali
Ø  Dia seorang pendendam
Ripin mahu menuntut bela atas kematian Tok Wali.

3.Mak Umi
Ø  Dia ialah isteri Tok Wali.
Ø  Berusia dalam lingkungan 50-an
Ø  Dia mahir ilmu persilatan semasa muda.
Ø  Dia seorang yang bijak
Mak Umi bijak membalas percakapan Siak dan Imam yang mahu menasihati Tok Wali.
Ø  Dia seorang yang penyabar
Mak Umi sabar melayan kerenah Tok Wali yang  membidas  kata-katanya.

Latar
Latar masa
1. Pada waktu pagi
Ketika Ripin datang ke rumah Tok Wali.
2. Pada waktu petang
Ketika Tok Wali bersiap sedia hendak pergi ke majlis kenduri di rumah Haji Kodri.
3. Pada waktu malam
Ketika Tok Wali bermain biola dan berbual-bual dengan Mak Umi.

Latar tempat
1. Di rumah Tok Wali
2 orang pemberita datang menemu ramah  Tok Wali di rumahnya.
2. Di gelanggang silat
Tok Wali bertarung dengan Siak di gelanggang silat.

Latar masyarakat
1. Masyarakat yang mempertahankan warisan bangsa.
Tok Wali  mengajarkan ilmu silat supaya dapat diwarisi oleh anak-anak muda
kampungnya.
2. Masyarakat yang beradab.
Tok Wali memenuhi jemputan Haji Kodri supaya membuat pertunjukan silat di majlis kenduri di rumahnya.
3. Masyarakat yang saling menghormati
Ripin menghormati Tok Wali  kerana memiliki ilmu persilatan dan melayan percakapan Tok Wali dengan sopan.
4. Masyarakat yang hipokrit
Siak menggunakan alasan agama untuk mengurangkan pengaruh Tok Wali di kampung itu.
5. Masyarakat yang tidak berakhlak.
Piee menjadi penagih dadah dan sukar dipulihkan lagi.
6. Masyarakat yang taat perintah agama.
Tok Wali tidak pernah meninggalkan solat berjemaah di masjid.

Gaya bahasa
1. Penggunaan bahasa Arab
Assalamualaikum  Insya-Allah , Astagfirullahal’azim
2. Bahasa Inggeris
Sorrylah..
3. Bahasa Indonesia
Bisa copot jantungku
4. Sinkope
Yang itu tak pulak disebut!.
Kerana dah tualah tak jadi manis tu!
5. Simile
Kawannya macam lalat
ibarat burung dalam sangkar yang terbuka pintunya.
macam rimau tak ada gigi
6. Simpulan bahasa
kambing hitam
7. kata ganda
bertalu-talu, gegak-gempita

Nilai
1. Nilai ketegasan
Tok Wali tegas dengan pendiriannya mahu bersilat di majlis perkahwinan anak Haji Kodri kerana baginya perbuatannya itu tidak salah.
2. Nilai keberanian
Tok Wali berani bertarung dengan Siak apabila Siak datang menyerangnya.
3. Nilai taat akan perintah agama
Tok Wali tidak pernah meninggalkan solat berjemaah di masjid dan rajin menunaikan solat sunat.
4. Nilai hormat-menghormati
Ripin menghormati Tok Wali yang tinggi ilmu persilatan dan merupakan guru silatnya.
5. Nilai bertanggungjawab
Tok Wali berasa dirinya bertanggungjawab meneruskan usaha mengajarkan ilmu silat kepada anak-anak muda kampung tersebut.
6. Nilai tolong-menolong
Ripin membantu Mak Umi yang memanggilnya supaya menamatkan pergaduhan antara Tok Wali dan Siak.
7. Nilai keprihatinan
Tok Wali sering melakukan kerja kemasyarakatan tanpa mengharapkan upah seperti menggali kubur dan memandikan jenazah.

Pengajaran:
1. Kita hendaklah mempertahankan warisan bangsa agar generasi akan dating berpeluang mendapat manfaatnya.
2. Kita hendaklah menghormati guru dan orang yang lebih tua daripada kita kerana mereka banyak berjasa kepada kita.
3. Kita hendaklah sentiasa menghulurkan bantuan kepada orang lain tanpa mengharapkan balasan agar masyarakat hidup harmoni.
4. Janganlah kita bersikap hipokrit dalam hidup kerana sikap itu memberi kesan yang negatif.
5. Setiap masalah yang dihadapi haruslah diselesaikan secara rundingan supaya tidak berlaku kecederaan atau pertumpahan darah.
6. Kita mestilah bersabar atas ujian yang menimpa kita supaya kehidupan lebih sejahtera.
7. Kita hendaklah bijak menangani masalah yang timbul agar tidak menimbulkan kesusahan kepada diri sendiri kelak.



















Drama Forum Remaja 2020
(Sharif Shaary)


Sinopsis
Forum Remaja 2020 memaparkan peranan dan tanggungjawab  tiga orang  remaja iaitu  Salmah, Chandran dan Chong menjelang tahun 2020. Mereka berjumpa dengan dua orang  makhluk Utopia yang yang datang ke bumi untuk menjayakan satu misi. Kedatangan mereka didorong atas rasa tanggungjawab moral untuk mengingatkan  makhluk bumi bahawa situasi kini sudah mencapai tahap kritikal ke arah kemusnahan. Makhluk  Utopia memilih Malaysia kerana Malaysia berpotensi untuk dimajukan sebagai sebuah negara  model dunia dalam menegakkan keamanan dan peningkatan moral sejagat. Mereka  berpendapat segala pembangunan sekarang bukan sumbangan generasi  muda yang diwakili  oleh Salmah, Chandran dan Chong tetapi sumbangan generasi yang terdahulu. Generasi muda  kini belum berbuat apa-apa. Sebagai bakal pemimpin masa depan, remaja perlu mempunyai jati  diri yang kental, berilmu pengetahuan dan memiliki moral yang tinggi bagi merealisasikan  matlamat tersebut.Masalah keruntuhan moral generasi muda berada dalam  satu era kritikal dari segi moral, sosial dan mental.  Mereka mesti bersatu padu sesama rakyat Malaysia yang  berbilang kaum, bersemangat patriotik dan mengamalkan nilai keagamaan dalam aspek  kehidupan. Apabila kedua-dua makhluk Utopia itu beredar, ketiga-tiga remaja itu pun tersedar dan  mereka rupanya bermimpi. Ketiga-tiga remaja itu berbincang tentang kritikan yang diberi oleh  makhluk Utopia dan mereka menyetujuinya. Sebagai remaja, mereka perlu merancang strategi  kepimpinan untuk  merealisasikan pembangunan negara di samping melahirkan generasi yang  berdisiplin .

Pemikiran
Peranan dan tanggungjawab remaja untuk merealisasikan Wawasan 2020   yang diwakili oleh  watak Salmah, Chandran dan Chong.

Persoalan
1. Persoalan remaja  sebagai  pemimpin negara pada  masa hadapan.
2. Persoalan tentang kepentingan ilmu pengetahuan dalam diri remaja.
3. Persoalan tentang kepentingan penghayatan nilai  keagamaan dalam kehidupan.
4. Persoalan semangat patriotik sebagai pegangan untuk mewujudkan sebuah negara bangsa.
5. Persoalan tentang jati diri, moral dan ilmu pengetahuan sebagai teras kepada remaja untuk  merealisasikan Wawasan 2020.

Plot
1. Teknik dialog
Dialog antara watak  Salmah, Chandran dan Chong, contohnya  Chandran: Ah, Makhluk Utopia yang berdebat dengan kita tadi tu!
Chong: Entah, aku rasa macam mimpi saja.
Salmah:Tapi, takkanlah ketiga-tiga kita bermimpi serentak? 
2. Teknik suspens
Kedatangan dua Makhluk Utopia dan menghampiri Salmah, Chandran dan Chong. Mereka  hendak lari.

Watak dan Perwatakan
Watak Utama
1. Salmah
 Mahasiswa berusia 22 tahun
 Wajah tipikal seorang gadis Melayu dan berkulit sawo matang
 Berfikiran objektif, terbuka ,petah dan berani mengemukakan pendapat - Salmah berdialog  dengan Chong yang menegaskan bangsa yang maju ialah bangsa yang sanggup menerima
kritikan.
2. Chandran
 Mahasiswa berusia 22 tahun
 Wajah tipikal seorang pemuda India  dan fasih berbahasa Melayu
 Berperawakan sederhana.
 Bijak berhujah,kritis dan banyak memberikan pendapat - Chandran  menyatakan
pendapatnya bahawa generasi dewasa harus bertanggungjawab atas apa-apa yang berlaku  kepada generasi muda.
3. Chong
 Mahasiswa berusia 22 tahun
 Wajah tipikal seorang pemuda Cina  fasih berbahasa Melayu dan bijak berhujah
 Mudah emosional  dan cepat sejuk -    Chong marah kerana tidak bersetuju dengan  pendapat Makhluk Utopia bahawa generasi mereka belum buat apa-apa.

Watak Sampingan
1. Makhluk Utopia I dan II
 Makhluk asing dari planet Utopia
 Watak  mereka muncul dalam mimpi
 Bijak mengemukakan  pendapat - Makhluk Utopia memberikan pendapat bahawa makhluk bumi berada dalam situasi   yang kritikal ke arah kemusnahan.

Latar
Latar masa
 waktu petang  pada tahun 2020
Latar tempat
 Kampus universiti tempat Salmah, Chandran dan Chong belajar
Latar masyarakat
1. Masyarakat  kampus - Salmah, Chandran dan Chong.
2. Masyarakat  dari planet Utopia - Makhluk Utopia 1 dan 2.
3. Masyarakat  yang bijak berhujah -   Salmah dan Chandran berhujah dengan makhluk  Utopia.
4. Masyarakat  remaja yang cinta akan negara - hujah-hujah Chong   menunjukkan  cintanya kepada tanah air.

Gaya Bahasa
 Kata ganda : contohnya bangunan-bangunan
 Sinkope:  contohnya tak ada satu pun yang baik
 Peribahasa : contohnya  bersatu kita teguh, bercerai kita roboh

Nilai
1. Nilai keberanian - Tiga sahabat berani berhujah dengan makhluk Utopia tentang cabaran  untuk membangunkan negara.
2. Nilai cinta akan tanah air - Tiga sahabat menunjukkan kecintaan akan negara dan mahu  menjadi pemimpin pada masa akan datang.
3. Nilai baik hati - Makhluk Utopia  baik hati dengan menasihati dan  memberi  teguran  kepada penduduk bumi.

Pengajaran
1. Kita hendaklah mengutamakan perpaduan  kaum  dan mengamalkannya  dalam hidup  bermasyarakat seperti yang ditunjukkan oleh Salmah, Chandran dan Chong.
2. Remaja hendaklah memahami, menghayati dan mengamalkan nilai keagamaan dalam  kehidupan.
3. Remaja hendaklah mempunyai rasa tanggungjawab dan memiliki jati diri yang kental.
4. Remaja hendaklah mempunyai ilmu pengetahuan untuk membangunkan negara pada masa  hadapan.